Som en del af mit nye job her i forvaltningen af vores skønne og smarte by fik jeg til opgave at sikre, at vores hjemmeside lever op til kravene her i 2021. Både hvad angår brugervenlighed og hvad angår at blive fundet i Google på det, vores borgere har brug for at finde os på. Det viste sig at være en lidt større opgave, end jeg havde forventet.
Tekniske problemer
Jeg tænkte lidt over, hvad der kom først – hønen eller ægget. Det ledte mig til en konstatering af, at vi var nødt til at starte med vores synlighed i Google, før vi kunne få trafik nok ind på hjemmesiden til at begynde at måle på brugervenligheden. Jeg kontaktede et par firmaer med speciale i den slags, og efter at have valgt en leverandør (et dansk firma med hovedsæde i USA), lærte jeg for første gang om det, der bliver betegnet som “teknisk SEO”.
De har en fin nok forklaring om teknisk SEO på deres egen hjemmeside her: https://www.concept-i.dk/teknisk-seo.html
Vores hjemmeside var jo ikke helt ny, og den var bygget uden hensyntagen til de krav, som Google har opstillet i deres retningslinjer – så meldingen var klar: Vi har tekniske problemer.
Analyse og rapport var første skridt
Efter en god og fyldestgørende forklaring på, hvad sådan en fætter er, bestilte vi en såkaldt “SEO analyse“, som vi fik leveret en uges tid senere. Den var en overraskelse på flere punkter:
- Vi havde utroligt mange fejl på hjemmesiden
- Rapporten tog også fat i brugervenlighed – vi fik forklaret, at det i dag er en stor del af såkaldt “god SEO”.
Med rapporten i hånden kunne vores programmører og vores webdesigner tage fat på oprydning og fejlretning. Det var – for nu at sige det mildt – en større omgang. Vi kom gennem det og efter et nyt tjek fik vi et OK fra eksperten bag rapporten.
Mens vi ventede
Mens vi ventede på, at den ekspert i brugervenlighed, vi havde hyret, skulle vende tilbage til os, skete der noget: Vi fik en voldsomt stigende mængde af besøgende på hjemmesiden, og via vores Google Analytics kunne vi se, at de kom fra søgninger på Google. Det var noget næsten nyt for den hjemmeside.
Vi begyndte at google selv, og til vores store glæde kunne vi se, at vores hjemmeside nu lå flot på rigtig mange af de søgninger, der var relevante. Det var altså sket udelukkende ved at få rettet fejl og mangler på hjemmesiden.
Det var fejl som for eksempel dårlige title tags, tynde sider og døde links, der især havde skabt problemer for os – sammen med at mange sider på hjemmesiden enten ikke var egnede til mobil eller ganske enkelt for langsomme.